Wapń (Ca)

Dba o zdrowie, mocne kości i zęby, umożliwia przewodzenie impulsów nerwowych, jest odpowiedzialny za skurcze włókien mięśniowych, bierze udział w wielu procesach ezymatycznych, odgrywa znaczącą rolę przy regulacji pracy serca, działa przeciwalergicznie, uszczelnia błony biologicznie.

Własności

Wapń jest ważnym składnikiem mineralnym organizmu wpływającym na prawidłowe funkcjonowanie wielu mechanizmów regulacyjnych. Jest niezbędny w wielu procesach, m.in. przewodnictwie nerwowo-mięśniowym, czynności mięśni, prawidłowym rozwoju układu kostnego, procesach krzepnięcia krwi, aktywacji niektórych enzymów, przepuszczalności błon. Wapń występuje w organizmie w ilościach przekraczających znacznie ilości jakiegokolwiek innego pierwiastka. Około 99% wapnia występuje w kośćcu. Zjonizowany wapń odgrywa ważną rolę w krzepnięciu krwi, w utrzymaniu właściwej pobudliwości serca, mięśni i nerwów. Bierze udział w przepuszczalności błon komórkowych. Od wapnia zależy działanie wielu enzymów, funkcjonowanie mięśni, gojenie się ran, hormonalna transmisja bodźców, mocne kości, odprężone nerwy, optymizm, entuzjazm, pogodny, wyrównany nastrój, prawidłowa czynność serca, prawidłowa krzepliwość krwi, przyswajanie żelaza w organizmie, zdrowe zęby, zdrowy sen. Wapń umożliwia przewodzenie impulsów nerwowych, jest odpowiedzialny za skurcze włókien mięśniowych, bierze udział w wielu procesach enzymatycznych, odgrywa znaczącą rolę przy regulacji pracy serca, działa przeciwalergiczne, uszczelnia błony biologiczne..

Brak

Przy deficycie wapnia mogą wystąpić odznaki jak: skurcze mięśni, uczucie mrowienia i drętwienia w rękach i nogach, ból w stawach, zwolnienie tętna. Następnymi objawami są: bicie serca, krwotoki, zaburzenia snu, stany lękowe, zaburzenia chodu, złamania kości, zaburzenia wzrostu u dzieci. Objawami niedoboru są : krzywica u dzieci, osteoporoza u dorosłych.

Dawka

Uwalnianie jonów wapnia wymaga kwaśnego środowiska. Środowisko takie zapewnia sok żołądkowy. Po czterdziestce organizm człowieka wytwarza często coraz mniej kwasu żołądkowego. Zjedzenie kęsa sera nie musi być wcale równoznaczne z dostatecznym wykorzystaniem zawartego w nim wapnia. Sensowniej jest bogate w wapń produkty spożywać razem z większymi posiłkami. Stosunkowo duża masa głównego posiłku pobudza wytwarzanie kwasu żołądkowego. Nadto żołądek opróżnia się w wolniejszym tempie, w związku z czym możliwe jest pełniejsze wykorzystanie zasobów wapniowych. Na tej samej zasadzie w wielu przypadkach nie jest zbyt skuteczne łykanie tabletek wapniowych. Minerał choć go dużo, nie zostaje uwolniony, przechodzi do jelita i zostaje bezużytecznie wydalony. Dawkowanie: Dorośli: 900mg/dobę